Det damp ned ett intressant e-brev från en tränare i Hälsingland som handlade om orientering på plan eller medvetenhet (awarness) eller "se mer på spelet för att uppfatta situationer bättre /snabbare /annorlunda" ... Ett ämne som är intressant!
Tränaren skriver:
" - Vi, jag och min tränarkollega har totalt "snöat" in på övningar där spelare ska orientera sig, uppfatta situationer samt jobba med sin "awareness" på planen i övningar. Våra spelare är fortfarande unga och kan utvecklas mkt i detta. Vi jobbar på ett kompendium där sådana övningar finns att tillgå, något vi har svårt att finna någon annanstans.
Du verkar också vara inne på detta och min fråga till dig är hur du brukar jobba med dessa bitar med dina lirare, hur ser övningar ut, hur instruerar du dem? Boken ”Se på spelet” av Alm och Fallby är ju en bra och inspirerande bok men tyvärr alldeles för lite konkreta exempel på bra övningar..."
Svar:
// Jag har fått svar från tränaren och en hel del övningar som jag kommer att testa //
Tränaren skriver:
" - Vi, jag och min tränarkollega har totalt "snöat" in på övningar där spelare ska orientera sig, uppfatta situationer samt jobba med sin "awareness" på planen i övningar. Våra spelare är fortfarande unga och kan utvecklas mkt i detta. Vi jobbar på ett kompendium där sådana övningar finns att tillgå, något vi har svårt att finna någon annanstans.
Du verkar också vara inne på detta och min fråga till dig är hur du brukar jobba med dessa bitar med dina lirare, hur ser övningar ut, hur instruerar du dem? Boken ”Se på spelet” av Alm och Fallby är ju en bra och inspirerande bok men tyvärr alldeles för lite konkreta exempel på bra övningar..."
Svar:
" -Awareness, speluppfattning, se mer på spelet, "spel-orientering"... Orden är många för en sak som "vi" egentligen vetat om/lärt ut/instruerat i länge.
Personligen vill jag att vi omedelbart ska börja med detta i de yngre åldrarna för att se resultat då de är äldre. Att använda detta i övningar, att instruera i varför man ska "se" vart motståndarna/medspelarna är då man inte har boll.
Om man "söker" efter spelare som har "spel-orientering" naturligt i sig brukar jag lättast hitta dem i i central-linjen och gärna mittfältare/forwards. Van Bommel, Zidane, Zlatan, Lampard, Gerrad, Iniesta, Xavi (finns många...) är några som hela tiden är medvetna om vart sina med-, motspelare finns och vart de är på väg i sina löpningar. De "orienterar" sig konstant och innan de tar emot boll vrider på huvudet för att en se mot-, medspelares "väg". Skulle de inte ha den möjligheten har de ändå innan sett "vägen" där medspelaren kan "vara" eller där motståndaren kan komma.
Tänket i övningar:
Tänket i övningar:
- På samlingar, genomgångar har jag pratat om "spel-orientering" och försökt få spelarna att berätta fördelarna med att vara medveten om detta tänk. Svaren jag söker är att vinna tid, veta innan man får boll, vart ytorna finns, kunna vända upp eller ej, hitta nya vägar att anfalla i...
--> Ett annorlunda sätt - att då spelarna sitter ner, att kasta ut en boll och de får berätta vem de har bakom och vid sidan om sig (ej vända på huvudet)... - I uppvärmningsövningar använder jag mig av det "tänket" som finns i Alm/Fallby's bok, tvinga spelarna att "se sig om".
--> Ex. med väst instucken i byxan bak + med boll vid fötterna och man ska ta de andras västar, detta i en begränsad yta, i 2 lag. - Passningsövningar (använder jag sällan, ej är likt spelet, de blir kolonn-övningar där motståndaren inte finns med). Har dessa för att visa "spel-orientering" på ett enklare sätt. --> Här ska spelaren innan bollen tas emot nämna två namn på spelare som finns till höger och vänster om honom. Det är strul i början men de lär sig.
- Spel-moment, spel-övningar & spel - i anvisningarna finns att jag när som helst kan bryta övningen och då ska de stoppa & blunda.
--> Jag plockar ut 1-3 spelare som ska berätta vart med- & motspelare finns. Lite "skämtsamt" att det inte är ok om man inte har sett vart de andra är under spelet, ungefär som när man spelar kvadrat (ex, 3:1) att man inte ska den som jagar boll...
Ändå att som instruktör peppa/berömma även om de bara klarar av att nämna 1-3 spelare. De blir bättre ganska snabbt. Just detta med att bryta övningen och fråga dem vart de andra är har funkat kanon med mina spelare. Förhoppningen är att de ska ta med detta i match. - Instruktioner är flera, bl.a. var mer rättvänd/halvt rättvänd i spelet, offensiv fot i mottagning, flytta boll (gäller att de sett vart motståndarna finns innan...)
Jag försöker ha detta"tänk" övningar och anpassar dem därefter. Kan jag lyfta in/upp "spel-orienterings-tänket" i denna övning? Funkar i de flesta övningar.
Har också svårt att hitta andra övningar i "spelorientering" men tror att man själv kan med små ändringar få ut det man vill! Viktigt att inte ha för många instruktioner (2-4 stycken). Köra på valt tema och ibland bryta för att kolla om de "sett på spelet" eller plocka av enskild spelare (instruera i "spel-orientering").
Har också svårt att hitta andra övningar i "spelorientering" men tror att man själv kan med små ändringar få ut det man vill! Viktigt att inte ha för många instruktioner (2-4 stycken). Köra på valt tema och ibland bryta för att kolla om de "sett på spelet" eller plocka av enskild spelare (instruera i "spel-orientering").
Bifogar några övningar..
- 1:an är en enkel passnings-övning men där spelarna ska ropa namn sidan om dem innan mottag.
- 2:an är intressant för de 2 anfallspelarna i mitten som måste orientera sig ofta för att göra mål.
- 3:an är en omtyckt övning där spelorienteringen kan lyftas fram stort. Här brukar jag frysa spelet och fråga spelarna vem som finns nära dem...
// Jag har fått svar från tränaren och en hel del övningar som jag kommer att testa //
1 kommentar:
TIPS 9 • Split vision. Träna upp din split vision. Lär dig hur dina lagkompisar springer, vilka löpvägar de brukar ta. Om du vet var dina lagkamrater är eller vart de är på väg innan du får bollen kan du snabbare få iväg bollen till den fria yta din medspelare är på väg mot, eller direkt till den medspelare som har bäst läge att driva spelet framåt och mot mål
"Awareness" är det en gammal kunskap? T.O
Skicka en kommentar